Egmond Plastic is groot in speciale kunststoffen, kleine series en specials. Waar andere leveranciers kiezen voor simpele ontwerpen in grote oplages, specialiseerden wij ons erin ‘het onmogelijke mogelijk te maken’, onder meer middels onze smeltkern technologie.
Het overgrote deel van alle producten dat Egmond Plastic produceert zijn gemaakt van high performance en engineering kunststoffen. Met name voor de luchtvaart wordt veel gebruik gemaakt van PEEK (Victrex), PEI (Ultem), PES en PPS. Al vanaf de jaren tachtig worden deze kunststoffen, veelal glas- en koolstofvezelgevuld, toegepast in complexe onderdelen voor de luchtvaartmarkt. Door de jarenlange ervaring hebben wij een grote expertise opgebouwd met betrekking tot het spuitgieten van producten en het laten fabriceren van matrijzen voor high performance kunststoffen. Daarnaast is ons machinepark en de benodigde randapparatuur volledige ingericht op deze materialen.
Voor producten met een complexe vormgeving ben je bij Egmond Plastic aan het juiste adres. Met onze jarenlange ervaring in het verwerken van high performance en engineering kunststoffen zijn wij de juiste partner voor deze uitdaging. Samen met de klant kijken wij naar de productie-haalbaarheid van het ontwerp. Daarbij zoeken wij altijd de grens van het spuitgieten op.
Daarnaast kijken wij verder dan alleen het spuitgietproces. In combinatie met diverse nabewerkingmogelijkheden, zoals CNC-frezen of CNC-draaien, ultrasoon lassen of gebruik te maken van onze smeltkerntechnologie, zijn we in staat om zeer complexe eindproducten met hoge kwaliteitseisen en nauwe toleranties te fabriceren.
Egmond Plastic blinkt uit in kleine aantallen met een grote mate van verscheidenheid. Onze focus ligt op continue doorlooptijdverbetering. Dit zorgt ervoor dat we flexibel zijn en onze klanten met een wisselende vraag snel kunnen bedienen. Egmond Plastic probeert zoveel mogelijk van het totale productieproces in eigen huis te doen en een totaaloplossing te bieden. Doordat we in kleine series produceren en de producten in hoog tempo door ons productieproces stromen zijn er geen overbodige tussenvoorraden nodig en zijn tussentijdse wachttijden beperkt. Hierdoor kunnen complexe productieprocessen elkaar in hoog tempo opvolgen en is verspilling minimaal. Dit zorgt ervoor dat we snel en kostenefficiënt kunnen produceren en zo bijdragen aan het succesvol maken van onze klanten.
Deze zelf doorontwikkelde en unieke technologie maakt ondersnijdingen in het spuitgieten mogelijk. De smeltkernen worden door middel van een speciaal en bewaakt procedé uitgesmolten. Dit maakt het mogelijk om in één keer complexe holle onderdelen te spuitgieten zonder laswerk. De hoogwaardige kunststof onderdelen worden voornamelijk geproduceerd in PEEK en PEI.
Doordat Egmond Plastic over een eigen lakafdeling beschikt zijn we in staat kostenbewust gelakte kunststofproducten te produceren. Naast de efficiëntie van een one-stop-shop biedt het de mogelijkheid voor onze klant om meerdere kleurvarianten van een eindproduct op de markt te brengen. Dit doen we door een basisproduct te spuitgieten en deze vervolgens in elke gewenste kleur te lakken.
Egmond Plastic heeft zich ontwikkeld tot specialist in de opdamptechniek voor kunststofproducten voor de luchtvaartmarkt.
Opdampen is een proces dat plaatsvindt onder hoog vacuüm. Daarvoor dienen de kunststofproducten in speciale kooien opgehangen te worden met daarbij een toevoeging van aluminium. Vervolgens wordt deze kooi in een vacuümketel geplaatst.
Zodra hoog vacuüm is bereikt, wordt het aluminium gesmolten door middel van verwarming en vindt verdamping plaats. Dit creëert een ‘wolk’ van aluminiumdamp en zet zich af op het koudere kunststofoppervlak. Dit resulteert in een dunne aluminiumfilm. Op deze manier worden de kunststofoppervlakten bedekt met een gelijkmatige laag zuiver aluminium.
In het geval van reflectoren en spiegels is het nodig dat de producten van tevoren worden voorzien van een vernislaag. Daarmee krijgt de ondergrond een betere hechting en een glad oppervlak om de aluminium laag glanzend te krijgen. Deze aluminium laag kan vervolgens weer worden afgedekt door een beschermende vernislaag.
Het opdampen van kunststofproducten maakt deel uit van ons productieproces volgens het one-stop-shop principe.
Voor de ontwikkeling van een nieuwe matrijs maken we gebruik van onze jarenlange expertise, kennis van hoge kwaliteitseisen en het toepassen van high performance en engineering kunststoffen. Naast onze eigen gereedschapsmakerij maken wij gebruik van Nederlandse partners met productielocaties in Nederland en China.
Samen met de klant kijken we naar de investering in een matrijs. Afhankelijk van de seriegrootte, de complexiteit en de looptijd van het eindproduct maken we met elkaar een plan om zo kostenbewust mogelijk te produceren.
Matrijzen spelen een belangrijke rol in het spuitgieten van kunststof. De matrijs bepaalt ten slotte voor een groot gedeelte hoe het product eruit komt te zien. Elke afwijking in de matrijs is te zien in het eindproduct. Goed onderhoud en met grote zorg omgaan met de matrijzen is daarom van essentieel belang.
Egmond Plastic beschikt over een eigen gereedschapsmakerij waar compleet nieuwe matrijzen gefabriceerd kunnen worden. Daarnaast vindt er onderhoud plaats aan bestaande matrijzen en worden reparaties en revisie wijzigingen doorgevoerd. De afdeling speelt ook een grote rol in het vervaardigen van hulpgereedschappen voor onze productieprocessen.
AS9100 is een gestandaardiseerd kwaliteitsmanagementsysteem (QMS) dat speciaal is ontworpen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie. Het is gebaseerd op de ISO 9001-standaard voor kwaliteitsmanagementsystemen, maar bevat aanvullende eisen en specificaties die zijn toegesneden op de lucht- en ruimtevaartsector. De AS9100 certificering zorgt ervoor dat fabrikanten en leveranciers in de lucht- en ruimtevaart zich tijdens hun processen aan strenge kwaliteitsnormen houden. Egmond Plastic wordt jaarlijkse geauditeerd door LRQA en is al vanaf 2012 gecertificeerd. Dit bewijst onze jarenlange toewijding aan kwaliteit en naleving van industrienormen binnen de luchtvaartmarkt.